Wiek
XVII można określić jako czas
masonów
oraz czas powstania
ruchu spirytualistycznego.
Podwaliny tego rozwoju dały, wszystkie poprzednie epoki, szczególnie
poprzedzający wiek XVII. Wtedy to dokonało się wielu odkryć w
dziedzinie nauk przyrodniczych, np. prawa Joanna Kuplera i Izaaka
Newtona, powstanie mikroskopu. W tym też czasie doszło do
wyodrębnienia Metafizyki jako samodzielnej dyscypliny naukowej,
która w wieku XVIII stała się czymś bardzo ważnym.
Samo
słowo Metafizyka,
zostało wymyślone już przez Greków. Arystoteles określił
Metafizykę jako filozofię pierwotną, jako nauki o przyczynach i
początku wszystkiego. Badacze XVII wieczni ponownie zaczęli ja
zgłębiać, gdy uświadomili sobie, że taka dziedzina jest po
prostu potrzebna. Przedmiotem tej dyscypliny miały być tematy
związane z dusza i Bogiem.
W
XVIII wieku, stała się ona nauką o prawach, łączących świat
widzialny i niewidzialny.
Jest
to filozofia ezoteryczna, tylko wyłożona na poziomie nowego etapu
rozwoju ludzkości. Jej celem było poznanie praw, lub przyczyn
istnienia zjawisk i rzeczy, niematerialnych, niewidzialnych gołym
okiem. Podobnie jak w przypadku fizyki, dziedziną badaną była
mechanika, to dla metafizyki była nią magia.
Najwięksi
wizjonerzy próbowali uporządkować świat niewidzialny, który
nagle otworzył się przed nimi. Według jednego z ówczesnych
badaczy, Immanuela Swedenborga, istotą człowieka jest dusza,
podlegająca procesowi ciągłego samodoskonalenia i zdolna do
nawiązywania kontaktu z innymi duszami, niezależnie czy posiada
powłokę cielesną czy nie. Oprócz świata widzialnego i
niewidzialnego, uznawał on świat pośredni, przestrzeń tymczasową
( coś jak czyściec). Dusza
przebywała tam po śmierci, aby zostać przygotowana do przejścia
do nieba lub piekła.
Okres
przebywania tej duszy wg niego nie był określony. Uważał on, że
może to trwać zarówno kilka chwil, jak i lat. Uznawał on
reinkarnację, ale nie w postacie zwierząt czy przedmiotów.
Po
jego śmierci w wielu krajach powstały wspólnoty jego
zwolenników ( swedenborganie),
istniejące pod nazwą „
Nowy kościół”
lub „ Nowy
Kościół Jeruzalem”
XVIII
wiek był też czasem tworzenia się różnych tajnych
organizacji, sekt, stowarzyszeń, zakonów, które
wcześniej istniały w dość skromnym wymiarze. Spośród nich
dość dużą rolę odegrali różokrzyżowcy.
Różokrzyżowcy jest to zakon „ braci Krzyża i Róży”, powstały w 1622
roku w Niemczech, którego głównym celem była działalność badawcza w dziedzinie
nauk religijnych, okultystycznych i przyrodoznawczych. Zakon ten powstała podstawie
jednej z sekt mistycznych „ Bractwa różanego Krzyża”, pod wpływem idei Jakuba
Bohem i Joanna Walentyna Andreae.
Bohem uważał, że Bóg
przejawia się we wszystkim, głównie w naturze jako najważniejszej części
Stworzenia. Proponował on wykorzystać ćwiczenia medytacyjne, intuicyjne
poszukiwania, by dostrzec przejawy Boga.
Uznawał on Astrologię, przez
co został potępiony przez luterańskich teologów. Różokrzyżowcy wytyczyli sobie
szlachetny cel urzeczywistnienia przemiany ludzkości w duchu ezoterycznym. Wg
nich wszyscy ludzie powinni uświadomić sobie swój związek ze swatem
niewidzialnym, z Kosmosem starać się nie naruszać równowagi kosmicznej. Wg nich
można się tego nauczyć, ale trzeba przejść parę stopni wtajemniczenia.
Różokrzyżowcy, podobnie jak w
Kabale wyróżniali siedem światów, z których każdy składał się z kolejnych 7
warstw.
- Świat materialny
- Świat pragnień
- Świat myśli ( myśl abstrakcyjna, czyli dusza,
oraz myśl konkretna, czyli rozum)
- Świat ducha życiowego
- Świat ducha boskiego
- Świat dziewiczych duchów
- Świat Boga
Obok
tych światów wyróżniali również cztery królestwa- Minerałów, Roślin, Zwierząt i
Człowieka.
Różokrzyżowcy
wywodzili się tak naprawdę od faraona Echnatona. Po tym jak poniósł on porażkę
z wprowadzeniem kultu słonecznego, faraon wyświęcił kilku wybranych kapłanów,
aby przechowali wiedzę o nim przez wielu. Powiernikami tej wiedzy byli Mojżesz,
Salomon, Pitagoras, Cornelisu Agrypa, a także lord Bacon.
Końcem
XVIII wieku zeszli do podziemia, gdyż byli wyśmiani przez czas Oświecenia. Po
części zaczęli oni wchodzić w inne stowarzyszenia, także do masonerii.
Masoni,
czyli wolnomularze, wywodzili
swoją historię z głębokiej starożytności. Masoni mieli bardzo podobny program
co różokrzyżowcy. Końcem XVIII wieku zaczęli się rozwijać i rosnąć w siłę w
Szkocji, Anglii, Francji, Hiszpanii, Bawarii i Prusach. Masoni wypracowali dość
szybko skomplikowany system wtajemniczeń, ( stopni), który składać się od
trzech do trzydziestu trzech stopni, którym odpowiadała określona ilość
przekazanych danych. Swój stopień każdy miał utrzymywać w ścisłej tajemnicy.
Stopnie te tworzyły trzy główne, najważniejsze stopnie- ucznia, towarzysza i
mistrza.
Symbole
masonów były proste- kątownik, cyrkiel, fartuch i łopatka, płomienna gwiazda i
otwarta księga, oraz słowo brat, oznaczone trzeba kropkami w kształcie
trójkąta.
Na
banknocie jednodolarowym jest przedstawiony symbol masoński- piramida z „ Okiem
Bożym” u góry i gwiazda Dawida w postaci dwóch nałożonych na siebie tetrakryd (
13 gwiazd). Wszyscy prezydenci, których wizerunki są przestawione na banknotach był
masonami.
Masoni
nadawali za duże znaczenie celom politycznym, co spowodowało, że organizacja ta
nie była już ezoteryczna, badająca świat niewidzialny.
Nadmierne
upolitycznienie ruchu masońskiego zmusiło niektórych zwolenników czysto
duchowych ćwiczeń do rozstania się z zakonem i założenia nowych lub przejścia
do innych.
Kolejnym
ciekawym zakonem byli Iluminaci. Iluminacji odnoszą się do
kilku zakonów religijno- mistycznych, choć najczęściej rozumie się illuminatów
przez zakon, założony przez Adama Weizghaupta w 1776 roku w Bawarii, który miał
być alternatywą dla stowarzyszeń masońskich.
Parania
się magią i naukami tajemnymi było zakazane. Nie odrzucali oni chrześcijaństwa,
a jedynie próbowali interpretować je racjonalnie, jako ogólnoświatowa naukę
etyczną.
Członkowie
dzielili się na kilka klas i jedynie wyższa z nich była wtajemniczona w jego
tajne cele- zastąpienie religii chrześcijańskiej, wszechludzką religią
naturalną, a monarchię – republiką.
Cele
te, a także sprzeczki miedzy władzami zakonów spowodowały, że w 1784 roku
krucyfiks bawarski zabronił działalności lóż illuminatów i masonów.
W
połowie XVIII wieku organizacje te liczyły dziesiątki tysięcy wyznawców.
W tamtych
czasach jednym z najbardziej znanych masonów oraz ezoteryków był Court
de Gebelin, który stworzył wiele organizacji. Dzięki niemu mamy nowe
tłumaczenie kart Tarota i porównanie go z Kabałą. Rozszyfrował on filozoficzno-
religijne podłoże tych kart. Uczniem jego był francuski okultysta i kabalista Eteilela.
Był on wielkim wyznawcom mocy Tarota.
Inną
ważną postacią była Maria Anna Lenormand, słynna francuska wróżka i pisarka. Salon
wróżbiarski mademoiselle Lenormand cieszył się wielką popularnością. Stworzyła
ona własny oryginalny system wróżenia z 36 kart, z oryginalną symboliką i
szczególnymi regułami rozkładu.
XVIII
wiek wytyczył nowe drogi rozwoju myśli religijnej, filozoficznej oraz
ezoterycznej. Idee i wyobrażenia starożytne odżyły w tym czasie, i stały się
nową odsłoną wiedzy tajemnej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz