Jedną
z najstarszych ksiąg świata jest I Ching- „ Księga Przemian”. Jest to
starożytna, chińska księga mądrości i przepowiedni.
Jest
tajemnicą, kiedy i w jakich okolicznościach powstała. Klasyczną formę przybrała
w roki 1143 przed narodzeniem Chrystusa.
I
Ching ( Cing) wywarł wielki wpływ na dwie główne religie Chin, konfucjanizm i
taoizm. DO dziś cieszy się wielkim poważaniem i używana jest głównie do celów
wróżebnych.
Trzonem
I Ching jest wiara w zasadniczą jedność człowieka i otaczającego go
wszechświata. Wg Księgi, kosmos przepełniają dwie równoważące się i
uzupełniające wzajemnie siły- Yin i Yang. Yang jest zasadą ciepłą, aktywną,
męską. Yin, jest zasadą pasywną, żeńską, ale jest równoważna z Yang.
Starożytni
badacze Księgi twierdzili, że każde wydarzenie jest wypadkowa ich
współdziałania.
Jak
skonstruowana jest Księga przemian?
Składa
się ona z 64 heksagramów, czyli kombinacji sześciu linii, ciągłych lub
przerywanych w połowie. Linie przerywane reprezentują Yin- czyli pierwiastek
żeński, negatywny, a linia ciągła Yang- pierwiastek męski, aktywny.
Heksagram
mają symboliczne nazwy oznaczające pewne sytuacje życiowe. Towarzyszą im
krótkie wykładnie, których autorstwo przypisuje się chińskiemu królowi Wen.
Każdy z heksagramów składa się z dwóch trigramów. Trygramy otaczają splecione
symbole yin i yang, postrzeganych jako przeciwstawne, lecz zarazem dopełniające
się zasady kosmiczne.
Księga
ta nie zakłada, że przebieg przyszłych wydarzeń jest stały i niezmienny. Ma to
być wskazówka przy podejmowaniu ważnych decyzji, i ma doprowadzić do tego by
człowiek zastanowił się nad problemem, o który pyta.
I
Ching jest systemem mądrości, zawierającym rady, wskazania etyczne i sugestie
mogące pomóc w dalszej przyszłej drodze człowieka.
Aby
znaleźć właściwy dla siebie heksagram, dla danego momentu w życiu, rzuca się
sześciokrotnie po trzy monety. Każdy rzut monet ustala kolejną, licząc od dołu,
linię heksagram. Jeśli wypada orzeł, traktujemy ją jako linię ciągłą- Jang.
Jeśli wypada reszka, oznacza to linię przerywaną- Yin.
Tak
wiec sześć rzutów tworzy kompletną figurę.
Wg
Junga za I Chingiem stoją te same siły, których dziełem są zjawiska
synchroniczności, znaczące przypadki. Polegają one na tym, że pewne wydarzenia
łączy ich sens i czas, podczas gdy z drugiej strony nie istnieje miedzy nimi
związek przyczynowo- skutkowy.
Cała
sieć połączeń w naszej głowie jest połączona z subiektywnym stanem psychicznym
osoby włączającej się w nią.
Czy
możemy sobie np. wyobrazić, że minimalna ingerencja w układ wydarzeń
zachodzących w danym momencie, może wpłynąć na sytuację, powodując powstanie
nowego układu całości?
Czy
magia I Ching polega na skupieniu władz umysłu, czy też na wykorzystaniu sił
działających w kosmosie? kosmosie może jedno i drugie?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz